RAPORT zmian w prawie – Prawo pracy i egzekucji administracyjnej
- Zmiana dokumentów stosowanych w egzekucji należności pieniężnych
Z dniem 21 września 2018 r. weszło w życie Rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie wzoru dokumentów stosowanych w egzekucji należności pieniężnych z dnia 12 września 2018 r. (Dz.U. z 2018 r. poz. 1804). Zmiana dotyczy postępowań egzekucyjnych prowadzonych przez organy administracyjne na podstawie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, tj. organy takie jak US, ZUS.
W nowych wzorach zmianie uległy przede wszystkim pouczenia zawarte w treści dokumentu dotyczące zbiegu egzekucji zgodnie ze zmianami wprowadzonymi do ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
Ponadto we wzorze zajęcia wierzytelności pieniężnej dodano pouczenie dla dłużnika dotyczące zajęcia wierzytelności z tytułu nadpłaty lub zwrotu podatku zgodnie ze zmianą Ordynacji Podatkowej, zgodnie z którym zajęcie takiej wierzytelności obejmuje także wierzytelności z tytułu nadpłaty lub zwrotu podatku powstałe w ciągu roku od dnia dokonania zajęcia.
Doprecyzowaniu uległa również tabela dotycząca odsetek, co umożliwi organom egzekucyjnym m.in. na prawidłowe wypełnianie dokumentów w przypadku, kiedy w odniesieniu do podatku od towarów i usług (VAT) lub podatku akcyzowego dla jednej należności pieniężnej zastosowanie znajdują różne stawki odsetek. Dodano katalog odsetek oraz tabelę oznaczoną pod pozycją „informacja dodatkowa”, w której organ wskazywać będzie sumę kwot, od których naliczany będzie ten sam rodzaj odsetek, rodzaj odsetek oraz ich stopę co ułatwi dłużnikowi samodzielne wyliczenie dalszych odsetek.
- Nowy obowiązek dokumentacyjny dla pracodawców zatrudniających osoby niepełnosprawne.
Z dniem 1 października 2018 r. weszło w życie Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie określenia wzorów miesięcznych i rocznych informacji o zatrudnieniu, kształceniu lub o działalności na rzecz osób niepełnosprawnych z dnia 27 września 2018 r. (Dz.U. z 2018 r. poz. 1857). Zmieniane rozporządzenie jest aktem wykonawczym do ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
Przypominamy, iż obowiązek składania rocznym i miesięcznych sprawozdań dotyczy pracodawców zwolnionych od wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PRFON) na podstawie art. 21 ust. 2, 2a, 2b i 2e ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
Nowe formularze obowiązywać będą w zakresie informacji miesięcznych za okresy sprawozdawcze począwszy od października 2018 r., natomiast w zakresie informacji rocznych za okresy sprawozdawcze począwszy od 2018 r.
Rozwiązania przyjęte w rozporządzeniu są w większości tożsame z rozwiązaniami zawartymi w poprzednio obowiązującym rozporządzeniu i mają charakter doprecyzowujący. Warto wskazać, iż we wzorze oznaczonym jako INF-1, stanowiącym załącznik nr 1 do rozporządzenia, w bloku C.3 dodano objaśnienie do części dotyczącej wykonawców pracy nakładczej. Ponadto we wzorze oznaczonym jako INF-Z, stanowiącym załącznik nr 2 do rozporządzenia, w bloku D Typ pracodawcy o szczególnym statusie dodano nowe pole 44 – Struktura pracodawcy oraz doprecyzowano objaśnienie nr 24, przez dodanie kodu odpowiadającego typowi pracodawcy.
Autor: Adam Banasiak – Aplikant Radcowski Kancelarii Prawnej WEC Sroczyński i Wspólnicy Sp.k.